Welkom op Weblog Over Wandelen Gesproken

een weblog met wandelroutes en wandelfoto's

Truus Wijnen is een gepassioneerd wandelaar én fotograaf. Eind jaren '80 raakte ze besmet met het wandelvirus. In eerste instantie ging ze op pad vanwege de contacten met andere wandelaars. Later besloot ze ook op pad te gaan om routes op papier te zetten. Vooral in Twente - ze woont zelf in Noordoost Twente - en het aanpalende Duitse grensgebied is ze meerdere keren per week al wandelend én fotograferend te vinden. Maar ook Salland en de Achterhoek staan regelmatig op haar wandelmenu. Enkele jaren terug werd ze ‘ontdekt’ door Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig. Sindsdien zijn er meerdere wandelgidsen van haar hand verschenen. Tijdens het wandelen zoekt ze bij voorkeur de weggetjes en paden op die níet zijn bewegwijzerd of onderdeel uitmaken van een LAW. Truus vindt haar eigen weg en heeft een scherp oog voor zaken die niet direct opvallen hetgeen terug te zien is in de foto’s. Ondertussen is ze bekend bij veel wandelaars en heeft ze met Twentse routes tweemaal de ‘Mooiste wandeling van het Jaar’ gemaakt. Op dit weblog treft u een groot deel van haar routes aan. Een lijst van alle routes is te vinden onder Overzicht Wandelroutes.

----------------------------------------------------------- NAAR OVERZICHT WANDELROUTES ------------------------------------------------------------

Routebeschrijving Wandelserie Tubantia seizoen 22/23 Route 1 Springendal - Hezingen

Routebeschrijving

Wandelserie Tubantia seizoen 22/23

Route 1

Springendal - Hezingen

Printversie: je kunt deze routebeschrijving * hier * downloaden + printen

Start:  vanaf de parkeerplaats bij Natuurcamping Hoeve Springendal

Adres: Brunninkhuisweg 3, 7662 PH Hezingen

Afstand: Rondwandeling van 9 kilometer

Horeca: bij start: in het hoofdgebouw van Hoeve Springendal is een horecagelegenheid waar je onder andere kunt lunchen.

Honden: aangelijnd

Nummers: in de routebeschrijving komen overeen met de nummers op de routekaart

Tip: na zo’n 6 ½ km kun je er voor kiezen even van de route af te gaan om een bezoekje te brengen aan Café Zum Lönsberg (openingstijden onbekend). Daar is ook een uitzichttoren (altijd toegankelijk). In de routebeschrijving staat hoe je daar al wandelend kunt komen

Start: Loop vanaf de parkeerplaats bij Hoeve Springendal naar links (richting de verharde weg/Hooidijk) en ga na zo’n 100 meter rechtsaf bij dikke kei en bordje ‘Vrij wandelen’.

Aan het eind linksaf en verderop de verharde weg oversteken naar zandweg met fietspad.

Ga op een vijfsprong het tweede pad naar links: langs houten hek en groene brievenbus.

Niet veel later ter hoogte van een toegang naar een huis het pad rechtdoor vervolgen.

Op een splitsing het rechterpad nemen en even daarna op een driesprong weer het rechterpad nemen.

Aan het eind op een brede zandweg met fietspad linksaf.

Ga het eerste zandpad rechtsaf: op het punt waar het bordje staat met ‘u nadert fietsknooppunt 30’. Dit zandpad gaat op een gegeven moment over een erf bij een boerderij met schuren.

Dit is Erve Meerbekke, een monumentale Twentse boerderij (1771). Tegenwoordig te huur bij Staatsbosbeheer als vakantiewoning. Opvallend zijn de grote oogstdeuren die een stiepel hebben, een uitneembare middenpaal met daarin een stiepelteken dat kwade geesten moest afweren.

Lees meer over deze boerderij op de site van Twentse Erven: https://twentse-erven.nl/erven/erve-meerbekke/

Na de boerderij op splitsing links houden en vervolgens de brede zandweg oversteken naar het pad dat iets omhoogloopt. Het pad gaat vervolgens door (en daarna langs) hekjes waarna je uitkomt bij een grote vijver. Dit is de grote bronvijver. Je loopt nu in een van de mooiste delen van het Springendal: bij de Bronnen. In het Springendal ontspringt bronwater op drie plaatsen, te herkennen aan de bosmeertjes. Je loopt nu bij een van die meertjes. In een weide naast het meer staan in het voorjaar meerdere orchideeën.

Net voor de vijver vervolg je de route naar links, pad gaat verderop voor een grote bank langs.

Blijf vervolgens het hoofdpad volgen waarna je op een driesprong met voor je een paaltje met groen pijltje rechtsaf gaat. Niet veel later neem je het eerste smalle paadje naar links.

Aan het eind iets naar links en direct rechts aanhouden richting de houten vlonder en op de vlonder naar rechts waarna je weer langs een bron loopt.

Aan het eind van de vlonder het pad vervolgen, je ziet even later aan de linker kant een kleine verhoging met daarop het beeld van Victor Westhoff, een botanicus die vooral bekend werd door zijn bijdragen aan de vegetatiekunde en de natuurbescherming.

Blijf daarna het pad volgen, negeer een graspad naar rechts en ga aan het eind van het pad - na passeren van hekjes - op de brede zandweg met fietspad linksaf en direct het eerste pad weer rechtsaf.

Ter hoogte van wandelknooppunt E45 linksaf en even daarna een toegangsweggetje naar een groen gebouw oversteken. Het pad waar je nu op loopt kun je blijven volgen (je negeert enkele zijpaadjes) tot je bij een laag hekje komt. Hier staat ook een toiletgebouwtje en een bankje. Blijf nog doorlopen tot voor de infoborden voor een brandtoren. Ga hier naar rechts.

Klinkerweggetje komt al snel uit bij een asfaltweggetje, hier rechtdoor lopen en iets verderop schuin naar rechts houten hek passeren en het pad oplopen: bij oranje bordje Staatsbosbeheer.

Na een tijdje ga je een hekje door en niet veel later weer door een hekje om daarna de route rechtdoor te vervolgen.

Bij het beeld ‘De Loper’ wederom een hekje door.

Op een driesprong met voor je een richtingaanwijzer ga je linksaf, langs een bankje en direct daarna op een splitsing het linker pad nemen richting de grote zwerfsteen. Deze ligt precies op de grens van Nederland en Duitsland en is daar in 1999 geplaatst ter gelegenheid van 1200 jaar Hesingen/Hezingen. Je loopt nu op de Hügelgräberheide, vroeger in gemeenschappelijk gebruik bij boeren uit het Duitse Hesingen en het Nederlandse Hezingen.)

Na de zwerfsteen het linkerpad nemen.

Bij een tweesprong links aanhouden en een hekje door.

Aan het eind (bij hekjes en waar je voor je een overdekte zitplek ziet) vervolg je de route door het pad schuin naar rechts te nemen, je loopt dan weer richting het heidegebied. (Eventueel is het mogelijk eerst nog een bezoek te brengen aan Café Zum Lönsberg (openingstijden onbekend). Daar is ook een uitzichttoren (altijd toegankelijk). Ga dan bij het hek naar rechts langs de overdekte zitplaats en loop het weggetje af tot je na 500 meter voor je het café ziet.)

Blijf het pad over het heidegebied volgen, negeer vage zijpaadjes en ook het pad naar links richting een hekje. Op een tweesprong waar je rechts van je weer de grote zwerfsteen ziet, neem je het linkerpad.

Je komt weer langs het bankje en gaat bij de richtingaanwijzer naar links. Vervolgens een hekje door en vervolgens rechtdoor lopen. Je komt langs een afgeschermd Nam-terrein’. Ga na 100 meter het eerste pad schuin naar links: net voorbij de afrastering van prikkeldraad: bij oranje bordje van Staatsbosbeheer.

Het pad komt uit op een brede zandweg, hier linksaf. Weggetje gaat verderop met bocht naar rechts. Ter hoogte van een boerderij (nr 3 - 6) het pad naar rechts blijven volgen: nog steeds Schabosweg.

Negeer de afslag naar links richting een woonboerderij en blijf rechtdoor lopen.

Ter hoogte van het landkruis (en bankje) het pad naar links vervolgen.

Op viersprong van zandpaden rechtdoor lopen en direct met vage bocht naar rechts de route vervolgen: akkerpad. Je passeert ter hoogte van een boom en hekje een beeldje van Brunninkhoes Jantje ‘ 't Leav'n löp en geet veurbie; de herinnering blif an oe en mie '.

Pad vervolgen waarna je weer uitkomt bij het hoofdgebouw en erf van Camping Hoeve Springendal. Het is echt de moeite waard om daar nog rond te kijken.

Om weer op de parkeerplaats - het beginpunt van de route - te komen ga je voor het hoofdgebouw naar rechts.

De hier beschreven routes zijn met de grootst mogelijke zorg samengesteld en gecontroleerd. Niettemin geldt dat het een momentopname betreft en dat wijzigingen in het landschap, routenetwerken, grondbezit of bv openingstijden voor kunnen komen.